29 ثور 1403 12:55 ق.ظ

امیر عبداللهیان در دیدار با اوغلو: تبعات منفی گسترش تروریسم در افغانستان دامن‌گیر منطقه و جهان است

دیدار حسین امیر عبداللهیان با فریدون سینیرلی اوغلو
زمان مطالعه: 2 دقیقه

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه‌ی دبیرکُل سازمان ملل در امور افغانستان، خواستار توجه جدی جامعه‌جهانی برای رسیدگی به چالش‌های افغانستان شد. وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ی گفته که این دیدار روز یک‌شنبه، ۲۵ سرطان ۱۴۰۲ خورشیدی در تهران مرکز این کشور صورت گرفته است.
وزیر امور خارجه ایران در این دیدار آمادگی کشورش برای پیش‌برد ابتکارات منطقه‌ی با محوریت سازمان ملل در موضوع افغانستان را اعلام نموده و بار دیگر بر تشکیل حکومت فراگیر و مبارزه با تروریسم تأکید نمود.
آقای عبداللهیان افزوده است «افغانستان نیازمند راه‌حل‌های فوری می‌باشد و اگر جامعه بین‌المللی به چالش‌های امنیتی این کشور ناشی از تحرکات گروه‌های تروریستی توجه جدی نداشته باشد، تبعات منفی آن دامن‌گیر منطقه و جهان خواهد شد.
حسین عبداللهیان ماموریت سینیرلی را در شرایط کنونی سنگین و دشوار توصیف کرد و ابراز امیداوری کرد ماموریت به شکل موفقی به سرانجام برسد. سینیرلی اوغلو نیز در این دیدار بر اراداه سازمان ملل در حمایت از ابتکارات منطقه‌ی و چارچوب همسایگان به منظور کمک به تشکیل دولت فراگیر در این کشور تأکید کرد.
در همین حال حسین کاظمی قمی، سفیر و نماینده‌ی ویژه رئیس جمهور ایران در افغانستان گفته است که سیاست‌های کنونی طالبان، «باعث افزایش مشکل مهاجران غیر‌ قانونی، مواد مخدر و نا امنی» می‌شود.
آقای قمی نیز در دیدار با سینیرلی اوغلو خواستار تشکیل حکومت‌فراگیر در افغانستان شد. او همچنان در این دیدار از افزایش ورود مهاجران افغان پس از حاکمیت طالبان در افغانستان یاد‌آوری کرد و گفت که «در حال حاضر حدود ۶ میلیون مهاجر قانونی و غیر‌ قانونی افغان» در ایران زندگی می‌کنند.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که هنوز هم تنش‌های مرزی میان مقام‌های جمهور اسلامی ایران با طالبان کامل فروکش نکرده است، گاهی این تنش‌ها در حد بیانیه و گاهی هم به درگیری در مرزهای دو کشور منجر شده است.
در همین حال روز گذشته، احمد وحیدی، وزیر امور داخله ایران گفته است که طالبان می‌بایست ۸۲۰ میلیون متر‌ مکعب حق‌آبه ایران را از رود هلمند بدهند.
ایران طالبان را متهم می‌کند که حق‌آبه این کشور را نمی‌دهند، اما طالبان در پاسخ به اظهارات مقام‌های ایرانی گفته‌اند که به دلیل خشک‌سالی، رود هلمند با کم‌آبی روبرو است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

آخرین اخبار