29 ثور 1403 12:20 ق.ظ

نشست لابی‌گران طالبان در قطر لغو شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

چند ساعت پس از رسانه‌ی شدن نشست لابی‌گران طالبان در قطر، گزارش شد که این نشست لغو شده است. منابع گفتند این تصمیم به دلیل رسانه‌ی شدن، آن گرفته شده است.

روز گذشته رسانه‌ها گزارش نمودند؛ لابی‌گران و حامیان گروه طالبان نشستی را در قطر برای به رسمیت‌شناختن این گروه برگزار می‌کنند.

خبرگزاری ایندپیندنت فارسی در مطلبی خود به روز (چهارشنبه، ۲۸ تیر) نوشت که مرکز مطالعات منازعه و امور بشردوستانه قطر به تاریخ ( 2 مرداد) نشستی محرمانه‌ی را در مورد زنان افغانستان برگزار می‌کند.

این خبرگزاری افزوده که شماری زنان از داخل افغانستان برای شرکت در این نشست دعوت شده‌اند و موضوع این نشست تأکید بر تعامل نزدیک کشورهای جهان با طالبان بوده است.

خبرگزاری ایندپیندنت فارسی به نقل از منابع خود گفته؛ یک زن که به درج اسمش در لیست دعوت‌شدگان اعتراض کرده بود، توسط طالبان تهدید به مرگ شده‌ است.

یک منبع دیگر که به نشست قطر دعوت شده بود می‌گوید؛ به آنان دستور داده شده است که در این نشست، یا در حمایت از طالبان سخن بگویند و یا هم خاموش باشند.

قرار بود نشست قطر زیر عنوان (گفتگوهای مستقیم زنان با طالبان) و «اکثریت زنان افغانستان از وضعیت فعلی راضی اند» برگزار گردد، اما ماهیت آن تلاش برای به رسمیت‌شناختن طالبان به نظر می رسید. همچنان قرار بود که این نشست به گونه‌ی محرمانه و پشت درهای بسته برگزار شود.

شماری از زنان لابی‌گر طالبان از جمله محبوبه سراج و فاطمه گیلانی نیز در این نشست دعوت شده بودند و قرار بود که به حمایت از طالبان در این نشست سخن بگویند.

مرکز مطالعات منازعه و امور بشردوستانه قطر که برگزار کننده این نشست عنوان شده، توسط سلطان برکت، استاد دانشگاه قطری تأسیس شده و تا این‌حال نشست‌های متعددی در حمایت از طالبان برگزار کرده است.

سلطان برکت از شخصیت‌های قطری است که بارها از طالبان حمایت کرده و خواهان تعامل جهان با این گروه شده است.
این نشست با واکنش‌های تُندی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان حقوق بشر افغانستان مواجه شده است. از این میان انیسه پشه‌ا‌ی فعال حقوق بشر در تویتی نوشته است «به انسان بودن دو شرف‌باخته و پروژه بگیر شک داریم.» ظاهراً اشاره این فعال حقوق بشر به دو زن لابی‌گر طالبان محبوبه سراج و فاطمه گیلانی است.

نیلوفر ایوبی یکی از فعالین حقوق زن در افغانستان نیز در توییتر خود نگاشته است: «این خیانت‌های پشت سرهم امان نمی‌دهد تا زنان افغانستان یک نفس تازه بگیرند، تا با مبلغین غربی درگیر می‌شویم، خائنین خودی تبر به ریشه‌ی ما می‌زنند.»

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

2 پاسخ

  1. در کیفیت تصاویری که نشر میکنید باید توجه شود. این تصویر خیلی بی کیفیت است

    نشر اخبار در تویتر و سایر رسانه ها باید به شکلی صورت گیرد که عنوان خبر با تصویر نشر شود که فعلاً اینطور نیست. فقط عنوان با لنک نشر میشود.

    1. ممنون بررسی و ارزیابی شما! این سایت در حال طراحی و تنظیم است. تا هنوز عملاً به فعالیت آغاز نکرده است. ان‌شاءالله به زودی نهایی و تمام ابعاد آن قابل استفاده خواهد گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

آخرین اخبار