29 ثور 1403 9:02 ق.ظ

اداره سیگار: امریکا به افغانستان زیر سلطه طالبان ۱۷.۹ میلیارد دالر کمک کرده است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

پس از سقوط حکومت پیشین و روی کار آوردن مجدد طالبان یکی از انتقادهای مهم به نشانی امریکا ارسال کمک‌های هنگفت به افغانستان بوده است.

مهمترین نگرانی این است که کمک‌ها به جای آن که به شیوه درست و دقیق آن در جاهای مورد نیاز مصرف شود، از سوی گروه طالبان حیف و میل می‌شود.

طالبان از کمک‌های مالی امریکا و سایر کشورها برای تقویت مدارس افراطی و جنگجویان تشنه به خون‌شان استفاده می‌کنند.

از آن جایی که طالبان به هیچ یک از خواست‌های مردم افغانستان و دنیا توجه نکرده‌اند و همه ارزش‌ها و آزادی‌های لازم در جامعه را به گونه بی‌رحمانه نقض می‌کنند، از کشورهایی که دمکراسی و حقوق بشر ظاهرا برای شان اهمیت دارد، مناسب نیست که به یک گروه تروریستی این همه پول بفرستد.

به تازگی بازرس ویژه‌ امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که امریکا از آگست ۲۰۲۱ تاکنون ۱۷.۱۹ میلیارد دالر به افغانستان زیر سلطه طالبان کمک کرده است.

طبق گزارش سیگار که روز پنج‌شنبه (۱۳ ثور) منتشر شده، این مقدار بودجه شامل کمک‌های بشردوستانه و انکشافی به افغانستان، هزینه انتقال و اسکان پناهجویان افغانستان و انتقال ۳.۵ میلیارد دالر پول مسدودشده ذخایر بانک مرکزی افغانستان به صندوقی در سوئیس است.

کمک‌ها خوب شاخه‌بندی می‌شوند که گویا در جاهای مورد نیاز به مصرف می‌رسد، ولی در واقع در معرض دستبرد طالبان قرار می‌گیرد و این بزگترین نگرانی مردم افغانستان است.

این کمک‌ها کوچکترین تغییری در وضعیت فقر و گرسنگی در کشور پدید نیاورده است، به این خاطر که از سوی طالبان حیف و میل می‌شود.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که  در سال جاری میلادی بیش از ۲۳ میلیون نفر در افغانستان نیاز به کمک بشردوستانه دارند.

در حالی که میلیاردها دالر کمک بشردوستانه باید به اندازه‌ای از سنگینی فقر و فاقه در کشور می‌کاست.

حتی جان سپکو، سربازرس اداره‌ سیگار گفته بود که طالبان مقدار قابل توجهی از کمک‌های ایالات متحده را منحرف می‌کنند یا از آن بهره می‌برند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

آخرین اخبار